In deze blog geef ik jullie tips om goed te leren. Deze methode werkt heel goed voor mij, maar ik kan niet garanderen dat het ook voor jullie werkt. Ik denk dat je er wat aan kunt hebben, maar uiteindelijk zelf een goede manier zult moeten bedenken.

planning

Ik begin met het maken van een planning. Ik vind dat alleen zo’n strakke planning niet zo heel fijn werken, dus die van mij is wat losser.

Ik begin zo:

1: Ontdek je leerschema, hoe lang vindt jij het fijn om voor een bepaald vak te leren? Een uur, of maar een kwartiertje? Test dit uit. Wanneer leer jij het best, wanneer kun jij je niet meer concentreren, en wat is te kort om goed op te starten? Ik zelf werk in delen van 20 minuten.

2: kijk wat je allemaal moet doen voor een proefwerk. Zet het in volgorde van datum, dus wat het eerst is bovenaan, en werk zo de lijst door.

3: bedenk nu per vak hoe veel stukjes je er voor nodig zult hebben. Dit verschilt per vak. Zeg ook wat je dan gaat leren, of samenvatten. Uiteindelijk krijg je zo iets als dit:

img_2681-1

Ik heb alles wat ik heb gedaan al weggestreept. Ik heb ook het herhalen van de stof meegerekend. En ik herhaal het ook altijd nog voor mijn proefwerk.

Reken nu uit hoeveel stukjes je nog moet doen voor een deadline, en hoeveel dagen je nog hebt. Deel het aantal stukjes door het aantal dagen en je weet hoeveel stukjes je elke dag moet doen! Ik zelf doe er drie per dag.

waarom werkt dit nou zo goed?
Dit werkt voor mij omdat ik zo per dag kan kijken waar ik zin in heb. Dat ga ik dan doen! Ik leer namelijk niet goed als ik ergens geen zin en energie voor heb. Op deze manier doe ik soms alleen maar woordjes, en soms alleen herhaling, maar dat maakt mij niet zo veel uit. Ik hoop dat jij hier wat aan hebt!

Gouden leertips:

– vat alles samen! Binnenkort verschijnt er een blog online met hoe ik dat doe.
– neem je samenvattingen mee naar school, in een mapje. Zo kun je altijd even leren als je tijd hebt.
– maak woordenlijsten van de worden die je niet weet, en doe die ook in het mapje!
– leer niet te lang
– heb vertrouwen
– begin op tijd. Begin het liefst al 5 weken voor de toetsweek met samenvatten. De woordjes hoef je niet zo veel meer te leren, want die heb je natuurlijk goed bijgehouden😉!

Hebben jullie nog tips voor mij? Zet ze in een reactie!
Ik hoop dat jullie hier wat aan hadden! Doei!

One thought on “Leertips, hoe leer je voor proefwerken?

  1. Ik vind het wel een slim idee, maar ik zou dan niet zo goed weten wat ik moet doen😁 En bovendien zou ik het denk ik uitstellen, vooral in de vakanties. Hoe doe jij dat? Of ben jij een van die bijzondere mensen die daar nooit last van heeft😉?
    In welke klas zit je?

    Liked by 1 person

Leave a Reply

